понеделник, 26 декември 2011 г.

9.Професионална етика в ПР.

9.Професионална етика в ПР. ПР по самото си призвание е дейност, която олеснява диалога, подпомага разбирателството и съдейства за изграждане на взаимоизгоди отношения. При вземането на етични решения се използва 2 подхода: деонтологичен и утилитарен. Утилитарната философия разглежда практичността или очаква резултат от решение с цел да се прецени кой е най-правилния начин за действие. Утилитарният подход задължава точно да се предскажат последствията, но в журналистиката и от части в ПР вероятността от погрешен извод е голяма. Деонтологичната етика се фокусира не в/у резултатите, а в/у принципите на действие. Той позволява на комуникатора да обмисля перспективите от гл.т. на различните публики и да осмисли техните ценности. ПР-асоциациите са длъжни да се саморегулират, да възпират лошото поведение и да вдъхват доверие. Когато ПР-специалиста направи некачествена услуга заплашва не само благополучието на клиентите си, но и собствената си професия. Етична основа за практикуване на професията ПР е концепцията за обществена отговорност. Тя има няколко положителни страни: подобрява професиоанлната практика с помоща на кодекси; служи на публичния интерес; набляга на нуждата оп-та да получава обществено одобрение; подпомага човешкото благополучие. Отрицателни страни: ПР зарежда каналите с дезинформация. Намесата на ПР е с цел да се затъмнят, вместо да се изяснят сложни обществени проблеми. Американската комисия по ПР-образ препоръчва програма за обучение със следните тематики: ПР етика и законност; теория, подход, принципи и практика на ПР, ПР планиране; ПР продукция. Етичниият кодекс на м/ународната ор-я на бизнескомуникацията набляга на 3 основни принципа: професията комукация е законова, етична в рамките на добрия тон. Този кодекс съдържа 12 клаузи; професионалните комукатори спазват законите и регулациите, те се съобразяват с културните ценности и вярвания. Етичният кодекс на ПР-спец. в Б-я има за цел да даде основни насоки за етично поведение. В ЕК са изложени 4 осн. принципа на професионално поведение: ПР-спец. са анагажирани, във връзка с осигуряване на свободен обмен на информация, да изграждат доверие в отношенията с целевите групи, да се придържат към честност, да не разпространяват невярна информация; ПР-спец. се ангажират да развиват и популяризират успешните бизнес проекти, да се насърчават прояви на висок професионализъм и морал, да образоват своите клиенти; ПР-спец. защитават интересите на своите работодатели, служители и клиенти; ПР-спец. работят за създаване на етичен и здравословен кллимат. Те се отнасят с уважение към авторството на концепции на идеи.

Няма коментари:

Публикуване на коментар